
Si vous aussi vous vous posez la question :
Wikipedia a écrit:A khanqah or khaniqah (also transliterated as khanqa, khaneqa (Persian: خانگاه), khanegah or khaneqah (خانقاه)), also known as a ribat (رباط) – among other terms – is a building designed specifically for gatherings of a Sufi brotherhood, or tariqa, and is a place for spiritual retreat and character reformation. In the past, and to a lesser extent nowadays, they often served as hospices for Sufi travelers (salik) and Islamic students. Khanqahs are very often found adjoined to dargahs (shrines of Sufi saints), mosques and madrasas (Islamic schools). They are found throughout the Persian-influenced Islamic world, especially Iran, Central Asia and South Asia.
In the Arab world, especially North Africa, similar buildings are also found, which are known in Arabic as zawiyya (زاویه; also transliterated as zawiya, zāwiya or zaouia). In Turkey and other formerly Ottoman areas like Albania and Bosnia, they are locally referred to as tekije (تكيه; also transliterated as tekke, teqe or takiyah). In South Asia, the words khanqah and dargah are used interchangeably for Sufi shrines.
River of Gods m'ayant plutôt bien plût, j'ai donc en toute logique enchaîner sur un autre des romans de postcyberpunk exotique signé Ian McDonald avec
The Dervish House, où l'action se déroule dans l'Istanbul des années 2020, après que la Turquie ait rejoint l'UE, se soit enrichie du traffic du gaz caspien, et connaisse les prémices d'une nouvelle révolution technologique basée sur la nanotechnologie.
Pour un roman SF, l'argument technologique semble avoir droit à la portion congrue au profit de l'économie, voir de l'ésotérisme, entre Umberto Eco et Dan Brown (mais en lisible) avec la quête de
la momie de l'homme de miel d'Iskendrun et celle des sept lettres du nom de Dieu inscrits dans la géographie de la ville; au final, la plus grande réussite de ce roman, c'est sans aucun doute d'avoir réussi à évoquer un portrait convaincant de Istanbul, passé et proche-futur inséparablement imbriqués.
___
Interview de l'auteur sur actusf :
http://www.actusf.com/spip/Interview-Ia ... 14357.html___
Sinon, WG a lâché le morceau :
C'est en observant les gamins des années 80, rivés devant les machines d'arcade, que Gibson a pensé à cette notion de cyberespace, attirant les joueurs qui auraient voulu se projeter à l'intérieur du jeu, « derrière cette paroi de verre », façon Tron. Le développement des ordinateurs personnels, et des connexions primaires entre eux via les lignes téléphoniques, auraient achevé de le convaincre de l'existence d'un monde insoupçonné.
http://www.actualitte.com/les-maisons/w ... -44506.htmno kidding
`The matrix has its roots in primitive arcade games,' said
the voice-over, `in early graphics programs and military ex-
perimentation with cranial jacks.' On the Sony, a two-dimen-
sional space war faded behind a forest of mathematically
generated ferns, demonstrating the spacial possibilities of log-
arithmic spirals; cold blue military footage burned through, lab
animals wired into test systems, helmets feeding into fire con-
trol circuits of tanks and war planes. `Cyberspace. A consen-
sual hallucination experienced daily by billions of legitimate
operators, in every nation, by children being taught mathe-
matical concepts... A graphic representation of data abstracted
from the banks of every computer in the human system. Un-
thinkable complexity. Lines of light ranged in the nonspace of
the mind, clusters and constellations of data. Like city lights,
receding...'